zaterdag 7 maart 2015

Project: De Vertaling van "Dictionary of the Napoleonic Wars (David G. Chandler, 1979)"

Van mijn makker Onno de Meer van Jomini ontving ik recent het boek Dictionary of the Napoleonic Wars van David G. Chandler. Het boek is uit 1979 en omvat vrijwel alle begrippen, veldslagen en personen die een rol hebben gespeeld in de Napoleontische Oorlogen. Tevens zijn er diverse diagrammen, tijdsbalken, afbeeldingen en kaarten in het boek opgenomen ter illustratieve ondersteuning.
 
Omdat ik mij weer meer met militaire geschiedenis bezig wil houden en ik het leuk vind om meer te weten te komen over het voornoemde conflict, bedacht ik mij dat het misschien wel aardig zou zijn om Dictionary of the Napoleonic Wars naar het Nederlands te vertalen. Door dit te doen sla ik verschillende vliegen in een klap. Ik breid mijn eigen kennis uit, ik houd mijn schrijf- en vertaal vaardigheden op peil, ik ben weer bezig met mijn passie en, last but not least, ik bouw langzaam maar zeker een uitgebreid Nederlandstalig online naslagwerk op over de Napoleontische Oorlogen.
 
Ik zal proberen om zoveel mogelijk afbeeldingen bij de artikelen te voegen en af en toe wat extra informatie te geven. De afbeeldingen uit het boek zijn prima, maar ik ben niet in de gelegenheid deze in te scannen dus we zullen het moeten doen met elders verkregen afbeeldingen. Ik kan ook foto's maken van de afbeeldingen, maar daar verwacht ik kwaliteitstechnisch gezien niet zo veel van.
Ook moeten we niet vergeten dat het boek al bijna 36 jaar oud is en het voor kan komen dat de destijds bekende gegevens inmiddels achterhaald zijn. Wanneer dit het geval is en ik deze extra "externe" informatie aan een artikel toevoeg zal ik dat vermelden.

Ik ben niet van plan om dit project alfabetisch aan te pakken. De ter vertaling uitgekozen begrippen zijn puur gebaseerd op mijn eigen interesse. Ook is het niet waarschijnlijk dat er regelmaat zit in de publicatie van nieuwe vertalingen.
 
David Chandler in zijn werkkamer.
(bron: http://www.napoleonicsociety.com/images/Chandler_office.jpg)
Ik hoop dat jullie net zoveel plezier zullen beleven aan het lezen van de artikelen, als ik beleef aan het schrijven er van.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten